Ταφόπλακα στο μάθημα της Αστρονομίας

Αποκλείουν τις θετικές επιστήμες από τα «projects» των Λυκείων

Σφοδρή είναι η αντίδραση της Εταιρείας Αστρονομίας και Διαστήματος, με έδρα το Βόλο, για την εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας, η οποία εστάλη μόλις πρόσφατα στα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ύστερα από πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Η εγκύκλιος προβλέπει τον αποκλεισμό από τη διδασκαλία του μαθήματος project της Α’ και Β’ Λυκείου (δύο και μία ώρα την εβδομάδα, αντίστοιχα) οι μαθηματικοί, οι φυσικοί, οι χημικοί και οι βιολόγοι καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ετσι το πολύ σπουδαίο και δημιουργικό αυτό μάθημα, που θέτει σε αυτενέργεια και ερευνητική διάθεση τους μαθητές, δεν θα περιλαμβάνει προγράμματα εργασιών, δραστηριοτήτων και εφαρμογών, που ανήκουν στις μαθηματικές, τις φυσικές, τις χημικές και τις βιολογικές επιστήμες.

Σύμφωνα με την Εταιρεία Αστρονομίας, με το μέτρο μπαίνει οριστικά ταφόπλακα στο τόσο ταλαιπωρημένο μάθημα της Αστρονομίας, από τις τελευταίες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις. Διότι, όπως εξηγεί, ενώ μέχρι πέρυσι η αστρονομία ήταν μάθημα επιλογής στη Β’ Λυκείου και από φέτος επρόκειτο να ενταχθεί στα projects της Α’ και Β’ Λυκείου για όσους καθηγητές ήθελαν να το διδάξουν, τώρα αποκλείεται και αυτό, αφού απαγορεύεται στους καθηγητές των θετικών επιστημών να έχουν στα ωράριά τους projects.

Η Εταιρεία και ο πρόεδρος της Κώστας Μαυρομάτης, επισημαίνει ότι η απόφαση αυτή του υπουργείου, αλλά και του Ινστιτούτου ειδικότερα, έρχεται σε πλήρη αντίθεση προς την απάντηση που έδωσε, μόλις προ ολίγων ημερών προς την Εταιρεία Αστρονομίας και Διαστήματος (έδρα Βόλος), μετά από υπόμνημα που είχε στείλει τον περασμένο Μάρτιο για να μην καταργηθεί το μάθημα της Αστρονομίας από το Λύκειο.

Στην απάντησή του το Υπουργείο, γνωστοποιούσε τη σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, σύμφωνα με την οποία: «στην παρούσα φάση, τα θέματα αστρονομίας θα μπορούσαν να αποτελέσουν δραστηριότητες στο υποχρεωτικό μάθημα «Ερευνητική Εργασία (συνθετική εργασία / project)».

«Πώς, λοιπόν, να διδάξουν τα αστρονομικά projects οι αρμοδιότεροι καθηγητές γι’ αυτά, που είναι οι παραπάνω καθηγητές των θετικών επιστημών; τη στιγμή μάλιστα που τα projects αποτελούν κεφαλαιώδους σημασίας δραστηριότητα στα ξένα σχολεία και στα πανεπιστήμια και είναι «εκ των ων ουκ άνευ», για ένα επιτυχημένο πρόγραμμα σπουδών;», επισημαίνεται στην ανακοίνωση, η οποία καταλήγει:

«Τελικά, είναι ανάγκη να αναθεωρήσει αμέσως το Υπουργείο Παιδείας και ιδιαίτερα το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής την ως άνω απόφασή του και να επιτρέψει στους καθ’ ύλη αρμόδιους καθηγητές ΠΕ03 και ΠΕ04, να διδάξουν το μάθημα των projects, για το καλό της νεολαίας των θρανίων. Μόνον έτσι ο ωραίος και καταπληκτικός αυτός θεσμός των projects, που κυριαρχεί στα ευρωπαϊκά σχολεία, θα αποτελέσει και στην Ελλάδα τον καλύτερο προάγγελο, μια νέας δημιουργικής και πρωτοπόρας εκπαιδευτικής πολιτικής των σχολείων μας.