Βρίσκεστε εδώ: HomeΕιδήσειςΕπικαιρότηταΑποκατάσταση αγιογραφίας στην Πουρνιά Κόνιτσας

Αποκατάσταση αγιογραφίας στην Πουρνιά Κόνιτσας

ΜΙΑ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΑ ΔΕΣΠΟΖΕΙ ΣΕ ΥΨΟΣ 18 ΜΕΤΡΩΝ ΣΤΗΝ ΠΟΥΡΝΙΑ ΚΟΝΙΤΣΑΣ
ΕΡΓΟ ΤΕΧΝΗΣ ΣΕ ΑΠΟΚΡΗΜΝΟ ΒΡΑΧΟ
Να σβήσουν από πάνω της τα σημάδια του χρόνου προσπαθούν συντηρητές υπό την επίβλεψη της 8ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων


Διατηρήθηκε για δύο περίπου αιώνες και άντεξε στις δυσμενείς καιρικές συνθήκες, το κρύο, το χιόνι και τη βροχή, παρέμεινε σχεδόν ανέπαφη από τα πυρά των μουσουλμάνων που θέλησαν να την καταστρέψουν, διασώθηκε από τους επίδοξους χρυσοθήρες που πίστευαν ότι έκρυβε έναν θησαυρό και σήμερα παραδόθηκε απόλυτα αποκατεστημένη στους λιγοστούς κατοίκους της Πουρνιάς Κόνιτσας.
Στο κάτω μέρος της προεξοχής ενός βράχου, σε ύψος 18 μέτρων λίγο πριν το χωριό η αγιογραφία – βραχογραφία του Παντοκράτορα θα δεσπόζει στο εξής του μοναδικού τοπίου της περιοχής.
Η αγιογραφία που άντεξε στο πέρασμα του χρόνου, χάρη στις χειρουργικές επεμβάσεις των συντηρητών και υπό την επίβλεψη της 8ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων που έχει στην αρμοδιότητά της τα εκκλησιαστικά μνημεία των Ιωαννίνων και της Θεσπρωτίας, διασώθηκε και για τις επόμενες τουλάχιστον δεκαετίες θα είναι ευδιάκριτη σε όσους επισκεφθούν το απομακρυσμένο χωριό της περιοχής της Κόνιτσας.
Από τους λίγους που είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά το έργο της συντήρησης και να συζητήσουν με τους υπεύθυνους, αλλά και με τους κατοίκους του χωριού, το δημοσιογραφικό επιτελείο της «Ε» που επισκέφθηκε χθες την Πουρνιά Κόνιτσας.
Ενδεικτικό της τεράστιας δυσκολίας, για την δημιουργία του έργου, που εξάπτει ακόμη και σήμερα τη φαντασία και την περιέργεια των αρχαιολόγων και όχι μόνο είναι και το ότι σήμερα, θα πρέπει να γίνει κάποιος… εναερίτης, για να κατορθώσει να προσεγγίσει το σημείο. Οι εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης ξεκίνησαν πριν από δύο περίπου εβδομάδες και βρίσκονται στο τελικό τους στάδιο και χθες το πρωί στην Πουρνιά έφτασε κλιμάκιο αρχαιολόγων της 8ης ΕΒΑ με επικεφαλής την προϊσταμένη Βαρβάρα Παπαδοπούλου.
Η φήμη για την καλόγρια
Παρόντες όμως, εκτός από τους αρχαιολόγους και τους συντηρητές ήταν και πολλοί κάτοικοι της Πουρνιάς, που δεν έχουν καταφέρει να μάθουν την πραγματική ιστορία της δημιουργίας τόσο της εικόνας του Παντοκράτορα, όσο και του πέτρινου γεφυριού που βρίσκεται ακριβώς από κάτω.
Όπως μας μετέφεραν, ακόμη και οι παππούδες τους, που είχαν ζήσει το 19ο αιώνα δεν είχαν πληροφορηθεί πότε και από ποιους δημιουργήθηκε η εικόνα. Υπάρχει μία κυρίαρχη φήμη, που διατηρείται αναλλοίωτη στις μέρες μας και η οποία αναφέρει πως και η εικόνα του Παντοκράτορα, αλλά και το πέτρινο γεφύρι φτιάχτηκαν από μία γριά καλόγρια που έφτασε στην περιοχή.
Όπως συμβαίνει σχεδόν σε κάθε αντίστοιχη περίπτωση με θρησκευτικό ενδιαφέρον, έτσι και εδώ οι κάτοικοι μιλούν για ένα θαύμα, αφού η αγιογραφία διασώθηκε από τα πυρά των κατακτητών που θέλησαν να την καταστρέψουν, ενώ πριν από μερικά χρόνια στην περιοχή έφτασαν επίδοξοι χρυσοθήρες που προσπάθησαν να καταστρέψουν την αγιογραφία, θεωρώντας πως κάτω από αυτήν υπάρχουν λίρες! Εκδιώχθηκαν όμως από τους κατοίκους που δεν δίστασαν να χρησιμοποιήσουν ακόμη και τα όπλα τους για να τους απομακρύνουν…
Οι αρχαιολόγοι
Η επιστημονική άποψη από την άλλη δεν μπορεί να επιβεβαιώσει τη φήμη, αλλά ούτε και να προσδιορίσει με ακρίβεια το χρόνο δημιουργίας της αγιογραφίας.
Σύμφωνα με την αρχαιολόγο Αργυρώ Καραμπερίδη η χρονολογία προσδιορίζεται για τα τέλη του 18ου και τις αρχές του 19ου αιώνα, όταν στην ευρύτερη περιοχή μεγαλούργησαν οι Χιονιαδίτες αγιογράφοι.
«Εκείνο που κάνει ξεχωριστή την αγιογραφία είναι η θέση της. Λόγω αυτής της θέσης διασώθηκε κιόλας, αφού ο δημιουργός της φαίνεται πως γνώριζε ότι σε αυτό το σημείο είναι καλά προστατευμένη και από τον ήλιο αλλά και από την βροχή», τόνισε η κ. Καραμπερίδη.
Από την πλευρά του ο συντηρητής της νωπογραφίας Πέρος Μπέχλης τόνισε πως οι εργασίες αποκατάστασης ήταν αρκετά δύσκολες, κυρίως λόγω των διαβρώσεων του βράχου. Γι’ αυτό άλλωστε έγιναν και εργασίες στερέωσης του υποστρώματος με ειδικές«ενέσεις».
«Βρίσκεται σε μια δύσβατη περιοχή και είναι εξαιρετικά δύσκολο να ζωγραφίσει κάποιος, χωρίς να έχει τη δυνατότητα να βλέπει το έργο του από μακριά. Έτσι, καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως δούλεψε κυρίως με την εμπειρία», τόνισε ο κ. Μπέχλης.

Πηγή: Εφημερίδα Ελευθερία

Τελευταίες Ειδήσεις

Pagemaker