Βρίσκεστε εδώ: HomeΒιβλία - ΕκδόσειςΤο ημερολόγιο 2008 της Αδελφότητας Δροσοπηγιωτών

Το ημερολόγιο 2008 της Αδελφότητας Δροσοπηγιωτών

Το ημερολόγιο του 2008 της Αδελφότητας Δροσοπηγιωτών, προβάλλει τις νωπογραφίες του Ναού της Κοίμησης της Θεοτόκου.  Την καταγραφή και την αποδελτίωση των κειμένων που συνοδεύουν τις νωπογραφίες, έκανε ο Θωμάς Ζιώγας το 1988, Τον πρόλογο έγραψε ο Κώστας Τζιμούλης που έκανε και την φωτογράφηση των νωπογραφιών το καλοκαίρι του 2004.



Στον πρόλογο του ημερολογίου διαβάζουμε:


Οι νωπογραφίες του Ναού της Koίμησης της Θεοτόκου
στη Δροσοπηγή του Δήμου Μαστοροχωρίων
Φέτος το ημερολόγιό μας προβάλλει τις νωπογραφίες του Ναού της Κοίμησης της Θεοτόκου η γνωστή μας "Παναγιά" όπως αρεσκόμαστε να την αποκαλούμε όλοι οι Καντσιώτες.
Νωπογραφίες λέγονται οι Αγιογραφίες που ζωγραφίζονται επί τοίχου, όταν ο ειδικός σοβάς είναι ακόμα νωπός ώστε το χρώμα να ποτίσει την επιφάνεια του επιχρίσματος και να δέσει μ’ αυτό.
Γι' αυτό άλλωστε αυτού του είδους η τεχνοτροπία αποκαλείται στην ιστορία της τέχνης " Fresco" (δηλαδή νωπό) από την εποχή της Αναγέννησης.

Ο Αρχιτεχνίτης παραγγέλνει στους βοηθούς του να του ετοιμάσουν τόση επιφάνεια σοβά όση εκείνος μπορεί να ζωγραφίσει σε μια μέρα. Ο ζωγράφος των τοιχογραφιών του Ναού της «Παναγίας» , μας αποκαλύπτεται από τη γραφή (υπογραφή) που υπάρχει στο αριστερό κοίλο του ιερού της αγιογραφίας της "Αποκαθήλωσης του Χριστού" : Έργον Αναστάσι. Μιχ. Ζωγράφ. Χιοναδίτης.

Ο Ναός, όπως αναγράφεται στην εντοιχισμένη πλάκα πάνω από την κύρια είσοδο, χτίστηκε τον Αύγουστο του 1902. Οι δε νωπογραφίες έγιναν κατά παραγγελία και δαπάνη Καντσιωτών δωρητών όπως μας πληροφορούν οι συμπληρωματικές γραφές, της κάθε τοιχογραφίας των Αγίων.
Άρα στην περίπτωση της "Παναγιάς" μας, έχουμε μεμονωμένες εικόνες Αγίων που δεν αποτελούν μέρος ενός γενικευμένου σχεδιασμού Εκκλησιαστικού διάκοσμου κατά τα γνωστά μας Βυζαντινά πρότυπα.

Ωστόσο αποτελούν γνήσιο δείγμα Μεταβυζαντινής Τέχνης των ξακουστών Χιονιαδιτών Αγιογράφων - Ζωγράφων, που από τα μέσα του 18ου αιώνα έως τις αρχές του 20ου,ελάμπρυναν με τα έργα τους πλήθος από εκκλησίες και αρχοντικά στην ευρύτερη περιοχή της Ηπείρου (Ιωαννίνων – Άρτας, Ηγουμενίτσας - Πρέβεζας και Ζαγορίου), της Δυτικής Μακεδονίας της Θεσσαλίας (Πήλιο), της Αλβανίας (Πρεμετή - Σιάλεσι – Αυλώνα)των Σκοπίων (Μοναστήρι), του Άγιου Όρους (Καρυές) και αλλού.

Οι νωπογραφίες της Παναγίας χρήζουν συντήρησης και πρέπει όλοι οι φορείς να συμβάλλουμε σ’ αυτό.
Δεν συμπεριλαμβάνουμε στο ημερολόγιο μας αυτό, τη νωπογραφίατου Δυτικού Αετώματος της κυρίας εισόδου γιατί, απλούστατα έχει επικαλυφθεί (η γνησία αρχική έστω και φθαρμένη) από νεότερο κακόγουστο κατασκεύασμα επικολλημένου μουσαμά.

Αναμένουμε πρωτοβουλίες χρηματοδότησης από τον Δήμο σε συνεννόηση πάντα με την 8η Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων στα Ιωάννινα για την αποκατάστασή της κατά τον τρόπο που ήδη συντηρήθηκε το ανατολικό αέτωμα με τον Αρχάγγελο Μιχαήλ.

Είναι χρέος όλων μας να διαφυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού ότι, σώζεται ακόμα από βέβηλες παρεμβάσεις χωρίς επιστημονική γνώση και κατάρτιση.

Ευχαριστούμε τον κύριο Βασίλη Ζιώγα για την ενημέρωση.

 

  • Δάσος με Οξυές
  • Δάσος Οξυάς στον Γράμμο
  • Κονιτσιώτικη Κομπανία 1997
  • Κόντσα

Συντάκτες



Pagemaker