Βρίσκεστε εδώ: HomeΕιδήσειςΕπικαιρότηταΟ Τόπος που θέλω να ΖΩ: Προβληματική η λειτουργία της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Κόνιτσας.

Ο Τόπος που θέλω να ΖΩ: Προβληματική η λειτουργία της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Κόνιτσας.

Προβληματική η λειτουργία της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Κόνιτσας.
Από τις αρχές του 2018, η Κοινωφελής Επιχείρηση του Δήμου Κόνιτσας (ΚΕΔΚ) λειτουργεί ακολουθώντας το διπλογραφικό σύστημα, αφού είναι πλέον φορέας Γενικής Κυβέρνησης, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι οι όποιες αποφάσεις του Διοικητικού της Συμβουλίου θα ελέγχονται για τη νομιμότητά τους από τον Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και οι δαπάνες της από τον Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Είναι λοιπόν λογικό να υπάρχουν δυσλειτουργίες τις οποίες αντιλαμβανόμαστε πλήρως και τις κατανοούμε έως ένα βαθμό. Με αφορμή την αλλαγή αυτή αλλά και την παρουσία της Δημοτικής Συμβούλου κ. Γκότζου Ελένης στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΚ ως νέου εκπροσώπου μας, κάναμε έναν έλεγχο σε ότι αφορά στηλειτουργία της επιχείρησης κατά τα τελευταία 3,5 χρόνια.
Δυστυχώς διαπιστώσαμε αρκετές παρατυπίες και μας δημιουργήθηκαν αρκετά ερωτήματα τα οποία θέσαμε στον πρόεδρο της ΚΕΔΚ κ. Λάκκα Αθανάσιο στο Δημοτικό Συμβούλιο. Τα βασικότερα είναι τα παρακάτω:

    - Η ΚΕΔΚ είναι φορέας Γενικής Κυβέρνησης από τις 2/12/2016 γιατί χρειάστηκε ένας χρόνος για να εναρμονιστεί η λειτουργία της με τα νέα δεδομένα;


- Γνώριζε η διοίκηση της ΚΕΔΚ ότι με βάση το ΦΕΚ116/2015 ως επιχορηγούμενος φορέας από φορέα Γενικής Κυβέρνησης, στην περίπτωσή μας το Δήμο Κόνιτσας, με ποσό άνω των 3.000€ είχε την υποχρέωση να ενταχθεί στο Μητρώο Επιχορηγούμενων Φορέων του Προγράμματος Διαύγεια και να αναρτά όλες τις αποφάσεις του ΔΣ και του προέδρου της; Αν ναι γιατί δεν το έπραξε; Γιατί παρόλο που δεν είχε αυτή την υποχρέωση η προηγούμενη δημοτική αρχή το έκανε και η σημερινή το σταμάτησε; 

-Υπήρχε η ενημέρωση αυτή από τις κεντρικές υπηρεσίες του Δήμου Κόνιτσας;

-Πόσα Διοικητικά Συμβούλια έγιναν τα τελευταία 3,5 χρόνια;

-Υπάρχουν οφειλές της ΚΕΔΚ και πόσες είναι αυτές;

Ο πρόεδρος της ΚΕΔΚ μας απάντησε ότι ενημερώθηκε πριν από λίγο καιρό για τις υποχρεώσεις των φορέων Γενικής Κυβέρνησης και χρειάστηκε χρόνο για την έρευνα αγοράς και την προμήθεια προγράμματος διαχείρισης των νέων δεδομένων, το προσωπικό που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην ΚΕΔΚ δεν επαρκεί για τηνκάλυψη των υποχρεώσεων της επιχείρησης πουπροέκυψαν και πως έπρεπε  να εκπαιδευτεί, διοικητικά συμβούλια συγκαλούσε όταν ήταν απαραίτητο αφού υπήρχε “συνεννόηση” με τα μέλη του ΔΣ, οφειλές υπάρχουν αλλά δεν ήταν εύκολο εκείνη τη στιγμή να μας απαντήσει.

Δυστυχώς οι απαντήσεις που πήραμε δεν μας κάλυψαν

Το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε (2/12/2016 είναι η ημερομηνία ένταξης της ΚΕΔΚ στους φορείς Γενικής Κυβέρνησης) είναι υπεραρκετό για να εναρμονιστεί η ΚΕΔΚ στα νέα δεδομένα, χρόνος επίσης αρκετός και για την προμήθεια προγράμματος και για την εκπαίδευση του προσωπικού, αφού η οικονομική υπηρεσία του Δήμου Κόνιτσας αλλά και το ΚΕΠΑΠΑ το χρησιμοποιούν εδώ και χρόνια. Ακόμα και αν δεν υπήρχε έγκαιρη ενημέρωση από το δήμο για τις νέες υποχρεώσεις, που κατά την άποψή μας είναι και αυτό μεμπτό, όφειλε η διοίκηση της ΚΕΔΚ να το γνωρίζει αφού είναι αδύνατον να μην ενημερώθηκε και η ίδια.

Αν δεχτούμε χάριν της συζήτησης ότι υπάρχει δικαιολογία για την καθυστέρηση της εναρμόνισης, είναι αδύνατο να αποδεχτούμε τις παραλείψεις στη διοικητική λειτουργία της ΚΕΔΚ όλο αυτό το χρονικό διάστημα των τριών χρόνων. Θεωρούμε τεράστιο ατόπημα να μη γίνονται Διοικητικά Συμβούλια και να λειτουργεί η ΚΕΔΚ μόνο με αποφάσεις του προέδρου της που παραπέμπουν όλες σε απ’ ευθείας αναθέσεις. Ποιος νομιμοποιούσε αυτές τις αποφάσεις; Είναι σαφές και από το καταστατικό της εταιρείας αλλά και από την γενικότερη πρακτική ότι μία απόφαση προέδρου παίρνεται μετά από την αντίστοιχη απόφαση του ΔΣ, κάτι που στην ΚΕΔΚ δεν γινόταν!!! Σε διάστημα τριών χρόνων (12/1/2015 έως και 31/12/2017) όπως παραδέχτηκε ο πρόεδρός της ΚΕΔΚ ήταν ελάχιστα.

Τέλος σε ότι αφορά στην υποχρέωση ανάρτησης των αποφάσεων στο Πρόγραμμα Διαύγεια από τις αρχές του 2015 ως επιχορηγούμενος φορέας από το Δήμο Κόνιτσας απάντηση δεν πήραμε. Θεωρούμε ότι το Πρόγραμμα Διαύγεια (Νόμος 3861/2010) είναι ότι πιο εξαιρετικό προέκυψε μέσα στα χρόνια της οικονομικής κρίσης σε ότι αφοράστη δημόσια διοίκηση. Στόχος του είναι η διασφάλιση της διαφάνειας, η εμπέδωση της υπευθυνότητας και της λογοδοσίας από την πλευρά των φορέων άσκησης της δημόσιας εξουσίας. Γιατί επέλεξε η διοίκηση της ΚΕΔΚ να μην αναρτά όλες τις αποφάσεις; Γιατί επέλεξε συνειδητά να παρανομεί; Η προηγούμενη διοίκηση της ΚΕΔΚ με πρόεδρο την κ. Τσούβαλη Κατερίνα είχε για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα (28/11/2011 – 10/10/2014) αναρτήσει στο Πρόγραμμα Διαύγεια 496 αποφάσεις και χωρίς να έχει την υποχρέωση να κάνει κάτι τέτοιο, η σημερινή διοίκηση έχει μόλις 73 αποφάσεις.

Θεωρούμε ότι η όλη λειτουργία της ΚΕΔΚ δεν ήταν ένα διοικητικό λάθος, ήταν επιλογή της Δημοτικής Αρχής να λειτουργεί με αυτό τον τρόπο, χωρίς διαφάνεια, χωρίς έλεγχο, γιανα εξυπηρετούνται μικροπολιτικά συμφέροντα, πελατειακές σχέσεις και προεκλογικές υποσχέσεις από την ΚΕΔΚ, εφόσον από τον κεντρικό Δήμο δεν ήτανεύκολο ναγίνει. Η ευθύνη βαραίνει προφανώς τον πρόεδρο και το ΔΣ της ΚΕΔΚ αλλά πρωτίστως τον κ. Δήμαρχο και συνολικά τη Δημοτική Αρχή Παπασπύρου. Είναι γνωστό ότι το συγκεκριμένο σύστημα διοίκησης είναι δημαρχοκεντρικό αλλά αυτή η Δημοτική Αρχή το έχει ανάγει σε αρχή ενός ανδρός και μόνο, οπότε τη μεγαλύτερη ευθύνη θα πρέπει να το κάνουμε σαφές ότι την καταλογίζουμε στον Δήμαρχο Κόνιτσας κ. Ανδρέα Παπασπύρου.

Με βάση τα παραπάνω αλλά και από το γεγονός ότι η ΚΕΔΚ με την παρούσα Δημοτική Αρχή και μέχρι σήμερα έχει διαχειριστεί περίπου το ποσό του 1.000.000€ (μαζί με τις μισθοδοσίες του προσωπικού της) και γιατί δεν έχουμε ακόμα πραγματική εικόνα των οφειλών της επιχείρησης, ζητήσαμε τον ορισμό από μέρους του Δημοτικού Συμβουλίου Ορκωτού Λογιστή για τον έλεγχο των οικονομικών της στοιχείων. Σαφή απάντηση δεν πήραμε, αναμένουμε να αποδεχτεί η Δημοτική Αρχή την πρότασή μας και να οριστεί ορκωτός άλλωστε αν είναι όλα σύννομα δεν έχει κάτι να φοβηθεί, διαφορετικά θα πρέπει να πράξουμε σύμφωνα με το νόμο και τη συνείδησή μας…

 

Πρόταση συγχώνευσης Νομικών Προσώπων Δήμου Κόνιτσας.

Στο Δήμο Κόνιτσας όπως αυτός προέκυψε μετά την εφαρμογή του προγράμματος Καλλικράτης λειτουργούν δύο Νομικά Πρόσωπα, ένα Δημοσίου και ένα Ιδιωτικού Δικαίου. Το Κέντρο Πρόνοιας – Αθλητισμού – Προσχολικής Αγωγής (ΚΕΠΑΠΑ) και η Κοινωφελής Επιχείρηση Δήμου Κόνιτσας (ΚΕΔΚ) αντίστοιχα. Αν κάποιος διαβάσει τα καταστατικά των δύο δομών θα διαπιστώσει ότι υπάρχουν λειτουργίες οι οποίες επαναλαμβάνονται και αλληλοκαλύπτονται. Η κοινωνική πρόνοια υποτίθεται ότι είναι αρμοδιότητα του ΚΕΠΑΠΑ αλλά σαφώς πραγματοποιείται και από την ΚΕΔΚ με τα προγράμματα Βοήθεια στο Σπίτι, Κοινωνική Μέριμνα και Κοινωνικό Παντοπωλείο που υλοποιεί. Σε ότι αφορά στην παιδεία, η Προσχολική Αγωγή (Παιδικοί Σταθμοί) ανήκει στην δικαιοδοσία του ΚΕΠΑΠΑ, ενώ το Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιού και Δια Βίου Μάθησης στην ΚΕΔΚ. Τα σχολεία ανήκουν στον κεντρικό Δήμο με τις αντίστοιχες επιτροπές Α’/θμιας και Β’/θμιας εκπαίδευσης να τα διαχειρίζονται, ενώ τα νηπιαγωγεία ανήκουν στην Α’/θμια εκπαίδευση και συστεγάζονται με τους παιδικούς που ανήκουν στο ΚΕΠΑΠΑ. Το μπέρδεμα είναι ακόμα μεγαλύτερο όταν μιλάμε για τον πολιτισμό. Υπάρχει αντιδημαρχία Πολιτισμού αλλά πολιτιστικές εκδηλώσεις διοργανώνει και η ΚΕΔΚ…

Στο ΚΕΠΑΠΑ είναι γνωστές οι ενστάσεις μας σε ότι αφορά στον τρόπο διοίκησης του απερχόμενου προέδρου και σε ότι αφορά στη διαφάνεια στις δαπάνες αλλά κυρίως στις προβληματικές σχέσεις με τους εργαζόμενους. Σε διάστημα 3,5 χρόνων με την παρούσα διοίκηση το ΚΕΠΑΠΑ συνεχίζει να μην έχει οργανόγραμμα και οι Παιδικοί Σταθμοί να λειτουργούν χωρίς να έχουν οριστεί προϊστάμενοι. Η δικαιολογία γιατί δεν το έκανε η προηγούμενη δημοτική αρχή πλέον δεν πείθει κανέναν. Τη στιγμή αυτή βρισκόμαστε στο μέσο πειθαρχικής διερεύνησης διοικητικών παρατυπιών του απερχόμενου προέδρου όπως αυτές έχουν καταγγελθεί στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου και Δυτικής Μακεδονίας, ενώ έχει παραγγελθεί και αυτεπάγγελτη έρευνα από την Εισαγγελία. Αναμένουμε με ενδιαφέρον το τέλος αυτής της διαδικασίας και θα τοποθετηθούμε εκ νέου. Στην ΚΕΔΚ όπως ήδη αναφέραμε έχουμε ζητήσει την τοποθέτηση ορκωτού λογιστή, ενώ με την εφαρμογή του διπλογραφικού συστήματος τα προβλήματα στη λειτουργία της διοίκησης αυξήθηκαν. Η δημοτική αρχή κατά την άποψή μας έχει αποτύχει να βάλει σε “σειρά” τις δύο δομές, όπως ευαγγελίζονταν προεκλογικά ο κ. Δήμαρχος δεδομένου ότι γνώριζε από χρηστή… διοίκηση. Αν και με βάση τις τοποθετήσεις των προέδρων το πρόβλημα είναι η έλλειψη προσωπικού, δε δεχόμαστε ότι για την κατάσταση στις δύο δομές ευθύνονται οι υπάλληλοι που με αυταπάρνηση και πολλές φορές πέρα από τα όρια των καθηκόντων τους πραγματοποιούν ότι τους ανατεθεί. Είναι σαφές για εμάς ότι την ευθύνη την έχουν εξολοκλήρου οι διοικήσεις των δομών και προσωπικά ο κ. Δήμαρχος αφού οι πρόεδροι αποτελούν προσωπικές του επιλογές και εφαρμόζουν κατά γράμμα τις… εντολές του.

Με βάση όλα τα παραπάνω προχωρήσαμε στην πρόταση συγχώνευσης των Νομικών Προσώπων. Είναι θέση μας αλλά και δέσμευσή μας ότι ο Δήμος Κόνιτσας με τις παρούσες συνθήκες δεν χρειάζεται δύο Νομικά Πρόσωπα. Προτείναμε την ύπαρξη ενός Νομικού Προσώπου επιφορτισμένο με την Κοινωνική Πρόνοια και τα Προγράμματα που ήδη τρέχουν ενώ οι υπόλοιπες λειτουργίες μπορούν να πραγματοποιούνται από τον κεντρικό Δήμο. Με αυτό τον τρόπο θα γίνει εξοικονόμηση και ανθρώπινου δυναμικού και οικονομικών πόρων αφού δε θα χρειάζεται να κάνουν τις ίδιες διοικητικές και λογιστικές εργασίες και οι υπάλληλοι του ΚΕΠΑΠΑ και της ΚΕΔΚ και του Δήμου. Προφανώς πρέπει να γίνει μία σοβαρή μελέτη ώστε να προκύψει μία ενιαία δομή με σύγχρονη προοπτική για να αποφευχθούν έτσι τα όποια διοικητικά και λειτουργικά προβλήματα. Περιμένουμε ακόμη να μας απαντήσει η δημοτική αρχή για την αναγκαιότητα της ύπαρξης των δύο Νομικών Προσώπων και των δύο προέδρων, γιατί απάντηση στο ΔΣ δεν πήραμε αφού ο κ. Δήμαρχος απουσίαζε. Είναι γνωστό ότι για αυτή τη δημοτική αρχή ισχύει το “αρχηγού παρόντος, πάσα αρχή παυσάτω” αλλά προφανώς συμβαίνει το ίδιο και στην περίπτωση του “αρχηγού απόντος”…

Θεωρούμε πως η απουσία της δημοτικής αρχής είναι γενικότερη και διαρκής, τόσο στο σχεδιασμό όσο και στη δράση. Η αποδεδειγμένη ανεπάρκειά της, έχει κρατήσει τον τόπο μας στάσιμο. Η δημοτική αρχή Παπασπύρου έκανε έμβλημά της το φαίνεσθαι και την προσωποκεντρική διοίκηση ενώ η θητεία της εκπνέει χωρίς έργα υποδομής και χωρίς αναπτυξιακή πορεία για τον τόπο.


Για τη Δημοτική Κίνηση Πολιτών
Η Δημοτική Ομάδα
 
 

Τελευταίες Ειδήσεις

Pagemaker